Vänligen notera att biljettbokningen stänger den 19 november kl. 12:00.
Världskulturmuseernas samlingar från Afrika härstammar till stor del från den koloniala perioden. Hur hanterar museet den historien idag och hur bidrar samtida konstnärer till en större förståelse för vårt gemensamma förflutna?
Med exempel från Etnografiska museet i Stockholm visar Michael Barrett hur konstnärer kritiskt utforskar och aktiverar samlingarna. Och hur konstnärliga metoder kan skapa nya relationer mellan museum och omvärld.
Michael Barrett är antropolog, forskare och intendent för de afrikanska samlingarna vid Statens museer för världskultur (Världskulturmuseerna). Hans forskning fokuserar på samlingarnas koloniala historia och på representationer av Afrika och afrikaner vid svenska museer i historien och i samtiden. Sedan 2017 är han curator för Afrika pågår, ett projekt som kritiskt undersöker Världskulturmuseernas samlingar från den afrikanska kontinenten genom samarbeten, forskning, utställningar och program.
Vegetarisk lunchwrap ingår.
Foto: Lola Akinmade Åkerström
As part of Art Initiative´s collaboration with Medelhavsmuseet in the ongoing exhibition BeLonging: Michael Rakowitz and the Mesopotamian Collection, we have invited Michael Barrett – curator of the African collections at Världskulturmuseerna – to give an art talk on "The Museums of World Culture and Contemporary Art".
The collections from the African continent at the National Museums of World Culture were mainly brought to Sweden in the colonial period, in the 19th and first half of the 20th centuries. The legacy of colonial extraction is not unproblematic and brings with it a multitude of questions around ownership, power, and representation. How does the museum handle this legacy and how do contemporary artists contribute to a deeper understanding of our common past?
Drawing on examples from the Museum of Ethnography in Stockholm, the talk demonstrates how artists critically activate and engage with colonial collections and how artistic methods may forge new relationships between the museum and global stakeholders.
Michael Barrett is an anthropologist, researcher, and curator of the African collections at the National Museums of World Culture (NMWC) in Sweden. His current research focus is on the colonial history of the collections as well as on the representation of Africa and people of African descent in museums in past, present, and future Sweden. Recent curatorial work includes Ongoing Africa (2017–2024), a project which critically examines the vast collections from the African continent at the NMWC through collaborations, research, exhibitions, and public programs.
Vegetarian lunch wrap included.
Photo: Lola Akinmade Åkerström