
För 2500 år sedan begravdes en kvinna vid namn Taperet i Egypten med hennes man och son. I början av 1800-talet skiljdes de åt när deras sarkofager skickades till olika länder i Europa. I Between Us, Only Rapture föreställer sig kostnären Sara Sallam hur de talar med varandra över det stora avståndet som idag finns mellan dem.
En stor förändring har skett på Medelhavsmuseet. Museets största föremål, en sju ton tung stensarkofag har placerats i centralhallen. Sarkofagen tillhör Taperet och kom från en grav där Taperet hade begravts tillsammans med sin son och sin man. Omkring år 1820 öppnades graven och Taperets sarkofag flyttades och skeppades med båt till Stockholm, medan sonen och mannens sarkofager skickades till Nederländerna.
I en ny konstinstallation på Medelhavsmuseet, med namnet Between Us, Only Rapture, föreställer sig egyptiskfödda konstnären Sara Sallam hur de tre sarkofagerna talar med varandra över det långa avstånd som idag ligger mellan dem. Deras samtal andas en sorg över det band som skulle hålla för evigt, men som brast genom kolonialtidens plundring och samlande – ett sår som ingen längre kan läka.
De minns hur de slets upp ur sin grav, för evigt skilda från sitt land och från varandra. Sara Sallam, konstär
Med verket belyser Sallam de oåterkalleliga följder som en kolonial samlingspraktik orsakade för Taperets familj: Vi kan inte längre finna deras ursprungliga grav eller återsamla deras skingrade gravgods. Vi vet inte heller vad som hände med deras kvarlevor, som en gång vilade i sarkofagerna.
Konstinstallationen är den första i en serie gestaltningar och utställningar inom ramen för projektet Att väcka föremålen till liv – och utmana museernas koloniala historier. Projektet finansieras delvis av Riksbankens Jubileumsfond. Sarkofagen är ett nyckelföremål i Medelhavsmuseets samlingar och en central del av den populära Egypten-utställningen. Den nya gestaltningen ska välkomna och introducera besökare till museet.

Sara Sallam (f. 1991) är en multidisciplinär konstnär som växte upp i Egypten och nu bor i Nederländerna. Hennes forskningsbaserade praktik inkluderar fotografi, rörliga bilder, skrivande, röstberättelse, arkivinsatser och bokskapande. Genom sitt arbete fokuserar hon på att återberätta omtvistade historier genom att föreställa sig motberättelser och utforska empati, fiktion och tidsmässiga sammanställningar som sätt att återta och avkolonisera sitt egyptiska arv. Sallams verk ingår i samlingarna vid flera museer bland annat Museo Egizio i Turin, Pitt Rivers Museum i Oxford och Sir John Soane’s Museum i London.