Läroplanskoppling - En sund själ i en sund kropp
Grundskola (Lgr 2011)
Samhällsorienterade ämnen
Åk 1-3
- Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
- Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck.
- Berättelser om gudar och hjältar i antik och nordisk mytologi och hur man kan se på dem i vår egen tid.
- Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Geografi
Åk 4-6, åk 7-9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen.
- Utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen.
Historia
Åk 4-6, åk 7-9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
Religionskunskap
Åk 4-6, åk 7-9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att lära sig:
- Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
- Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället.
- Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
- Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.
- Söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Samhällskunskap
Åk 4-6, åk 7-9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
- Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller.
- Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv.
Gymnasieutbildning (Lgy 2011)
Idrott och hälsa
- Kunskaper om kulturella och sociala aspekter på fysiska aktiviteter och naturupplevelser.
- Förmåga att etiskt ta ställning i frågor om könsmönster, jämställdhet och identitet i relation till idrotts- och motionsutövande.
- Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.

Publicerad den 19 maj 2020
Uppdaterad den 19 maj 2020