Läroplanskoppling - Antika källor & källkritik
Grundskolan (Lgr 2011)
Historia
Åk 7–9
Skolprogrammet ger förutsättningar för att utveckla följande:
- använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
- kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
- reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv.
- använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Svenska
Åk 7–9
- Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
- Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter.
Gymnasieutbildning (Lgy 2011)
Historia 1a1
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet.
- Tolkning och användning av olika slags källmaterial.
- Hur individer och grupper använt historia i samband med aktuella konflikter och samarbetssträvanden.
Historia 1b
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet.
- Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial utifrån källkritiska kriterier och metoder.
- Hur individer och grupper använt historia i vardagsliv, samhällsliv och politik. Betydelsen av historia i formandet av identiteter, till exempel olika föreställningar om gemensamma kulturarv, och som medel för påverkan i aktuella konflikter.
Historia 2a och 2b kultur
- Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar.
- Historiska begrepp och förklaringsmodeller och deras tillämpning på olika historiska frågeställningar.
Samhällskunskap
Skolprogrammet ger förutsättningar för att utveckla följande:
- Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.
- Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
Publicerad den 19 maj 2020
Uppdaterad den 19 maj 2020