Läroplanskoppling - Antikens ansikte
Grundskola (Lgr 2011)
Bild
Åk 1–3
- Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
- Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.
- Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder.
Åk 4–6
- Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Åk 7–9
- Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
Samhällsorienterade ämnen
Åk 1–3
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
- Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.
Historia
Åk 4–6, åk 7–9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
- Reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv.
Religionskunskap
Åk 4–6, åk 7–9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
- Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället.
- Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
- Söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Samhällskunskap
Åk 4–6, åk 7–9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
- Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.
Gymnasieutbildning (Lgy 2011)
Bild
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att få kunskaper i:
- Betraktande, analys och tolkning av, och även samtal om, olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete.
- Begrepp för bildsamtal ur olika perspektiv, till exempel färg och form, genus och klass, etnicitet och ålder.
Bild och form 1a1 och 1b
- Betraktande, analys och tolkning av, och även samtal om, olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete. Sammanhangets betydelse för tolkningen.
- Diskussioner och värderingsövningar omkring eget och andras arbete med bilder.
- Bilders funktioner och användningsområden, skillnader mellan olika genrer.
Bildteori
- Kommunikationsprocesser och teorier om bildkommunikation.
- Konstteori och konstvetenskap.
- Visuell kultur och perceptionsteori. Färglära och färgteori, till exempel färgperception och färgsystem. Formlära.
- Bilden ur olika aspekter, till exempel historiska och nutida aspekter samt genus-, etnicitets-, klass- och åldersaspekter.
- Bildproduktion och bildanvändande i olika sammanhang.
- Bilden som text, bildsemiotik och bilden i relation till annan text.
- Bildens roll i kultur och samhälle samt för individen.
Historia
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att få:
- Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
- Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
- Förmåga att använda olika historiska teorier och begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
- Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
Historia 2b kultur
- Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna.
- Olika konst- och kulturbegrepp i historiskt perspektiv. Möten mellan etablerad kultur och olika former av nya kulturella rörelser till och med 1900-talets populärkultur.
- Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar.
- Hur historia används inom olika kulturformer. Betydelsen av olika historiska teman inom olika genrer, till exempel film, litteratur och musik samt inom olika former av ungdomskultur.
Religionskunskap
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att få:
- Förmåga att analysera religioner och livsåskådningar utifrån olika tolkningar och perspektiv.
- Kunskaper om människors identitet i relation till religioner och livsåskådningar.
- Kunskaper om olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap samt förmåga att analysera dessa.
Samhällskunskap
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att få:
- Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
- Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.
Publicerad den 19 maj 2020
Uppdaterad den 19 maj 2020