Läroplanskoppling Antikens värld
Grundskola (Lgr 2011)
Samhällsorienterade ämnen
Åk 4–6
- Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
- Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
- Berättelser om gudar och hjältar i antik och nordisk mytologi och hur man kan se på dem i vår egen tid.
Historia
Åk 4–6
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
- Analysera vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
- Få exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
Åk 7–9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
- Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
- Jämföra mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien.
- Lära sig om Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
- Se vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Religionskunskap
Åk 4–6, åk 7–9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
- Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället.
- Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.
- Se sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
- Se hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
Samhällskunskap
Åk 4-6, åk 7-9
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
- Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller
Gymnasieutbildning (Lgy 2011)
Historia
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att:
- Få kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
- Skaffa sig förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
- Skaffa sig förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
Religionskunskap
Skolprogrammet ger förutsättningar för eleven att få:
- Förmåga att analysera religioner och livsåskådningar utifrån olika tolkningar och perspektiv.
- Kunskaper om människors identitet i relation till religioner och livsåskådningar.
- Kunskaper om olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap samt förmåga att analysera dessa.
- Förmåga att undersöka och analysera etiska frågor i relation till kristendomen, andra religioner och livsåskådningar.
Publicerad den 19 maj 2020
Uppdaterad den 19 maj 2020